شنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۶
۰ نفر

وجود ظرفیت‌های خالی بسیار در صنعت خودروی ایران علت افزایش قیمت تمام‌شده تولید و کاهش سود شرکت‌های خودروسازی است، هزینه‌ای که با افزایش قیمت خودرو و از جیب مصرف‌کنندگان ایرانی تأمین شده و مانع رقابتی شدن بازار خودروست. سایه دولت بر سر صنعت خودرو موجب شده تا هزینه تمام‌شده بالای ناشی از ظرفیت‌های خالی خودروسازان ایرانی از طریق افزایش قیمت محصولات جبران شده است.

قراردادهای جدید با شرکای خارجی منجر به عرضه خودروهای ارزان قیمت  خواهد شد؟

با وجود اين طي چند هفته اخير واگذاري برخي خطوط توليد سايپا به رنو و سيتروئن و اجرايي شدن قرارداد ايران خودرو و پژو در حالي به‌عنوان راهكار خروج صنعت خودرو از بن بست كنوني دنبال شده كه اين قراردادها نيز تنها درصورتي كه منجر به كاهش هزينه تمام‌شده توليد از طريق انتقال دانش فني، بومي‌سازي‌ و راهيابي خودروهاي توليد مشترك به بازارهاي صادراتي شود، مي‌تواند گره گشاي صنعت خودروي كشور باشد.

ممانعت خودروسازان ايراني از كاهش قيمت خودرو محدود به‌خودروهاي توليدي اين خودروسازان در داخل كشور نبوده و به گفته برخي شركاي خارجي اين خودروسازان حتي از عرضه خودروهاي ارزان قيمت توليد مشترك خارجي نيز ممانعت مي‌كنند. آخرين دستاورد مذاكرات خودروسازان با شركاي خارجي تا‌كنون نيز محدود به توافق‌ با 2برند فرانسوي رنو و پژو بوده است. اين در حالي است كه اكنون پژوي فرانسه سهم بيش از 90درصدي در سبد محصولات ايران خودرو داشته و با تحقق هدفگذاري‌ قراردادهاي سازمان گسترش با رنو و سيتروئن با سايپا نيز افزايش سهم برندهاي فرانسوي از بازار خودروي كشورمان، انحصار در بازار خودرو را تشديد مي‌كند.

  • ممانعت از توليد خودروهاي ارزان خارجي

مدير منطقه خاورميانه رنو با تشريح زواياي پنهان همكاري خودروسازان ايراني با خارجي‌ها، تلويحا تباني خودروسازان براي جلوگيري از توليد خودروي ارزان از سوي خودروسازان خارجي‌ را تأييد كرده و به مهر گفت: در ايران ظرفيت توليد 2ميليون دستگاه خودرو وجود دارد اما توليد حداكثر يك ميليون و 300هزار دستگاه است و ظرفيت‌هاي خالي موجب شده تا خودروسازان ايراني روي توليد برخي خودروها ضرر ‌كنند. هر قدر توليد يك خودرو نفع داشته باشد، اما خودروسازان بايد كل شركت را مديريت كنند.

وقتي يك خودرو حاشيه سود خوبي داشته باشد اما ظرفيت استفاده نشده زياد باشد، در مجموع خودروساز ضرر مي‌كند. پيمان كارگر با بيان اينكه الان خودروسازان ايراني در اين شرايط هستند، افزود: ظرفيت استفاده نشده توليد خودرو خرج دارد و حاشيه سود خودروسازان ايراني روي خودروهايي كه توليد مي‌كنند، بالا نيست، بنابراين وقتي خودرويي در بازار كشش دارد، آنها آن را گران‌تر مي‌فروشند تا بتوانند سود برده و ضررهاي جانبي را پوشش دهند. وي تأكيد كرد: مي‌خواهيم قيمت كوئيد روي خودروهاي ديگر اثر‌گذار باشد، با رقبا مسابقه بگذاريم و در رقابت آنها را كنار بزنيم.

  • قيمت خودرو معقول است

اين در حالي است كه دبير انجمن خودروسازان در مورد قيمت خودرو در بازار ايران به ايلنا اعلام كرد، قيمت خودرو در كشور در حد معقولي است و سخناني كه درخصوص گران بودن قيمت خودرو در ايران بيان مي‌شود، غيركارشناسانه است. احمد نعمت‌بخش افزود: با وجود اين، دولت در سال‌جاري توانست تورم را يك رقمي كند اما باز هم تورم وجود دارد و حقوق كارگران افزايش پيدا كرده است. از طرف ديگر 2شركت اصلي خودروساز يعني ايران خودرو و سايپا زيانده هستند و امسال ايران‌خودرو بعد از سال‌ها توانست سودي جزئي به سهامداران خود پرداخت كند.

  • شرايط سخت معامله با شركت‌هاي ايراني

معاون اول رئيس‌جمهور با بيان اينكه شرايط معامله با شركت‌هاي خارجي‌ آسان‌تر از داخلي‌هاست در مورد خريد تجهيزات مورد نياز دستگا‌ه‌هاي دولتي و عمومي اعلام كرد: اين دستگاه‌ها عموما تمايل به خريد تجهيزات خارجي داشته چرا كه هم در ابتداي كار وجه كمتري دريافت مي‌شود و هم سريع‌تر آن وسيله تحويل داده خواهد شد. به گزارش فارس، اسحاق جهانگيري با بيان اينكه تمايل به خريد تجهيزات خارجي بين دستگاه‌هاي دولتي و عمومي مقداري طبيعي است، افزود:

به‌طور مثال زماني كه به شركت‌هاي كشتي‌سازي داخلي مراجعه مي‌شود آنها مي‌گويند ابتدا وجه را كامل بپردازيد تا مثلا قطعات مورد نياز را خريداري كنيم و پس از آن نيز به جاي 2سال، 5سال بعد آن وسيله را تحويل مي‌دهند. همچنين دولت پول زيادي براي خريد هواپيماي خارجي نمي‌دهد و شايد تنها 15درصد از قيمت كل را پرداخت مي‌كنيم.

کد خبر 348967

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha